Banden scheren wordt tegenwoordig minder gedaan dan vroeger. Het is zelfs zo dat banden scheren tegenwoordig niet meer noodzakelijk is.
Het wordt u dus vergeven als u niet weet wat banden scheren is. In dit artikel zal ik dit vergeten beroep toelichten.
Geschiedenis van het banden scheren
In de jaren 1960 en 1970 is de radiale band opgekomen op de bandenmarkt. Sindsdien is banden scheren eigenlijk niet meer nodig.
Vóór 1960 was de productie van banden niet zo nauwkeurig als nu. Nieuwe banden werden vaak opgeleverd met een extra loopvlak. De banden waren niet helemaal rond, waardoor de bandenmonteur de banden moest scheren om ze echt cirkelvormig te krijgen. Met de komst van de radiale band was dit niet meer nodig en zijn het banden scheren, de bandscheermachine en de bandenscheerders in de vergetelheid geraken.
Banden scheren anno nu
Toch wordt banden scheren nog toegepast. Stel bijvoorbeeld: u heeft een auto met vierwielaandrijving. U heeft op nieuwe banden onder uw auto al zo’n 10.000 kilometer gereden. Opeens merkt u dat één band niet meer goed presteert. Bij een ongelijke bandenset kan er overmatige belasting optreden en zelfs slijtage aan verschillende auto-onderdelen en onderdelen van het wiel. Dit begrijpt u wel.
Er is een oplossing. U kunt alle banden tegelijk laten vervangen, ook wanneer slechts één band is versleten of niet meer goed presteert. Of u kunt de ene falende band vervangen en de nieuwe band laten afscheren tot de diameter van de overige banden. Deze laatste optie bespaart u veel geld, want een hele set van vier nieuwe banden is een redelijke investering.
Banden scheren in de autosport
En er is nóg een toepassing waarin men banden scheert: de autosport. In de autosport wordt vaak de bovenste laag van het loopvlak afgeschoren om meer grip op het droge circuit te krijgen. Dit zorgt namelijk voor meer grip bij hoge snelheden, maar alleen op een droog wegdek. Probeer dit dus niet thuis.
Een gewone autoband heeft namelijk een loopvlak dat ook effectief water afvoert om aquaplanning te voorkomen. Maar dit heeft een raceauto helemaal niet nodig op een droog racecircuit. Bij racebanden biedt een glad bandoppervlak juist meer oppervlak en meer grip op het droge wegdek van het circuit.
Een fijne bijkomstigheid is dat het banden scheren van racebanden ook de levensduur van de band op het circuit verhoogt. De kans op blaarvorming wordt namelijk verkleind. Blaren kunnen voorkomen wanneer het loopvlak een baan met hoge temperaturen trotseert.
Waar banden scheren?
Tegenwoordig zijn er steeds minder autogarages en -monteurs die banden scheren. Deze skill is langzaam verloren gegaan, zo lijkt. Toch zijn er nog voldoende autogarages die dit doen. Vraag daarom de specialist hiernaar.
De band wordt dan op een roterende machine gemonteerd. De monteur snijdt met een mes dunne stroken rubber van de band. De afmeting van deze stroken en de hoek van het snijden kan worden aangepast, afhankelijk van waarvoor de band worden gebruikt. Of wat het doel van het banden scheren is.
Een ervaren bandenscheerder heeft gevoel voor banden scheren en levert een perfect werk op. Het is belangrijk om de snede zo exact mogelijk te krijgen voor het beste resultaat.